En sten i din hand och exempel på dramaövningar

20191023_204906

En sten kan användas till så mycket. Under dramaövningar tar jag oftast fram en slipad sten som jag använder antingen i början av dramapasset eller i slutet.

Det kan vara något helt annat än en sten som deltagarna kan hålla i men jag har valt en slipad sten för jag själv tycker det är skönt att hålla i.

Syfte: Att tydligt visa vem som har fokus. Den som håller i stenen är den som pratar.

Det kan vara en specifik fråga/tanke att svara på: “Nämn något av det du varit med om” eller “Säg med hjälp av en mening något om dramapasset” eller något helt annat. Börjar du lektionen eller dramapasset kan det vara en lära känna övning som t.ex: “Säg sagofigur/seriefigur du gillar” eller “Säg något du gillar att göra” eller något helt annat.

 

Det kan också vara en berättarsten. Vi gör en berättelse tillsammans. Ett ord eller en mening per person. Den som håller i stenen är den som berättar, man skickar vidare stenen efter ett ord eller en mening.

 

Kims lek på ett litet annorlunda sätt

Jag har gjort om Kims lek efter att ha arbetat med elever som inte pratar i större grupper och även när jag har jobbat i särskoleklasser. Det visade sig att detta sätt att göra Kims lek på fungerar för alla och ingen ropar högt ut vad det är för föremål som fattas. Alla får samma chans att upptäcka vilken sak som är borta.

Gör som du brukar: Lägg x antal saker på golvet.
Du kan berätta instruktionsmässigt eller i mer berättarform – det väljer du om du vill baka in det i din berättelse.
Det som deltagarna behöver få veta är att saken som försvinner kommer troligtvis inte tillbaka om man ropar ut vad det är. OM man däremot visar vad det är som är borta så fort man ser vad det är och väntar tills alla kommit på det, då kommer den tillbaka.

Vi går igenom några saker. Hur kan man utan ord visa att en sko är borta. Deltagarna brukar visa på olika sätt. Upprepa gärna och på så sätt ta in alla förslag. Ta något annat och så får alla prova hur man kan visa det föremålet på olika sätt.

Tyget åker över sakerna. Du börjar med att ta bort en sak när alla blundar eller tittar bort. När alla sedan tittar är det ingen som behöver räcka upp handen. Så fort man ser vad som är borta visar man det sittandes med kroppsspråket. På så sätt kan alla se vad de andra gör och komma på vad det är. När alla visar (de kan visa på olika sätt) kommer saken fram.

 

Fler tips på dramaövningar kommer lite då och då och byts även ut. Dramaövningar som finns och dramaövningar jag har gjort om.

 

Med vänlig hälsning, Camilla Olsson Ekström, auktoriserad dramapedagog.

Gick Dramapedagogutbildning på Västerbergs folkhögskola 1998-2000