WEBB-_MG_569920191023_204906händerIMG-20190703-WA0003

 

Skapande skola projekt

Camilla Kulturpedagog är auktoriserad dramapedagog och samarbetar vid flera tillfällen med andra som arbetar med skapande skola projekt. Camilla är även teckenspråkig och använder tecken som stöd där det behövs.

Här har du tips på vad vi skulle kunna göra i din kommun, i era skolor och förskolor

Frukostteater för föräldrarna – Dramatisera en klassisk saga

Vi har arbetat i grundsärskola med att dramatisera utifrån en saga. 9 dramapass med 3 klasser samt den tionde gången frukostteater för elevernas föräldrar. De yngre dramatiserade sagan, de äldre hittade på en fortsättning och så satte vi ihop de båda delarna till en teaterföreställning med rekvisita, kulisser och kostym. Eleverna fick under processen själva hitta på och komma med förslag och idéer. Allt för att lära sig konstformen och bli inspirerade att skapa mer.
Detta går självklart även att utföras även där det inte är särskolaklasser och även i förskolan. Företaget anpassar sig inför behoven.

förberedelser1förberedelser4dramalek2dramalek1

Sagobiten som försvann

Ett dramapass för barn i förskolan och förskoleklass upp till årskurs 2. Att inspireras till sagor, böcker, ord och fantasi. Berättelse och dramaövningar som vävs in i ett äventyr. Barnen är med från början till slut i en interaktiv teater och berättelse där de hela tiden agerar. De får följa med i vad som händer och även påverka riktning och slut i dramaäventyret.

 

Dramaäventyr

En timmes dramaäventyr där vi sätter oss på en flygande matta och besöker sagovärlden. Vi tar reda på vad sagofigurerna gör när vi inte läser om dem i sagorna. Dramaövningar inflätade i interaktiv teater och berättelser som blir ett äventyr.

Vill barn och pedagoger fortsätta att jobba på detta sätt och få mer inspiration och idéer så håller vi även fortbildning i dramaäventyr, hur man sätter ihop dramaövningar med berättelser så det blir ett äventyr.

 SONY DSC

 

 “Hur hamnade vi här? – Om då och nu”

En interaktiv teaterföreställning i form av tidsresa där alla är i roll.
Tidsresor som: Torpartiden år 1893 och En dag på Tumba Bruk år 1850

För årskurs 2,3 och 4.

 

Här är även några andra skapande skola projekt vi jobbat med tidigare:

 

“Minns du Selma?”

En interaktiv föreställning på en timme. Du får följa Selma Lagerlöfs liv från att hon föds till att hon får Nobelpriset. Eleverna får bl.a. möta Selma Lagerlöfs guvernant och skriva sina namn i bläck.

“Naturens hemligheter”

Höra sägner om Skogsråd, jättar och troll. Eleverna får lyssna och välja något av det de hört att teckna och sedan i sin tur berätta. Upptäcka naturen genom smak och känsel och lukt. Träffa Carl von Linné och Skogsrået i skogen.

Dramapass med teaterkostym och rekvisita i särskoleklasser

Att öva på att våga spela teater, fantisera och klä ut sig. Eleverna fick hitta på egna berättelser, som små teaterscener som de spelade upp för varandra.